Informacja dotycząca procedur obowiązujących przy sporządzeniu aktu urodzenia dla dziecka martwo urodzonego

Wymagane dokumenty:

  • Ważne dokumenty tożsamości rodziców – do wglądu
  • Karta martwego urodzenia–przekazana przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.

Sposób i termin załatwienia sprawy: Urodzenie rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka.

Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje sporządzenie aktu urodzenia z urzędu oraz nadanie dziecku z urzędu imienia najczęściej używanego w kraju. Kierownik informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.

Urodzenie dziecka martwego należy zgłosić w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.

Akt urodzenia dziecka z adnotacją: „dziecko martwo urodzone” oraz odpis aktu urodzenia sporządzane są bez zbędnej zwłoki.

Opłaty:

  • Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
    • sporządzenie aktu urodzenia dziecka,
    • pierwszy odpis aktu urodzenia.
  • Opłacie skarbowej podlega:
    • kolejny odpis aktu urodzenia dziecka
    • pełnomocnictwo do zgłoszenia urodzenia, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł.
  • Zwolnione z opłaty skarbowej jest pełnomocnictwo udzielone:
    • wstępnym (rodzice, dziadkowie),
    • zstępnym (dzieci) oraz
    • rodzeństwu.

Opłatę skarbową można uiścić na rachunek Urzędu Gminy w Świlczy BS Głogów Młp. O./Świlcza 69 9159 1023 2005 5000 0026 0003 (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub na miejscu, w kasie urzędu na parterze, pok. nr 4.

Osoby uprawnione:

  • Do zgłoszenia urodzenia dziecka martwo urodzonego, pochodzącego z małżeństwa są obowiązani ojciec dziecka albo matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala. W sytuacji, gdy osoba obowiązana do zgłoszenia urodzenia dziecka nie może spełnić tego obowiązku, może tego dokonać w jej imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. W treści pełnomocnictwa winno być wskazane imię lub imiona nadawane dziecku przez rodziców.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1681 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1904).
  • Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 12 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 171).
  • Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. Nr.118, poz. 1947 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2021.1923 -j.t.).

Pliki do pobrania:

 
 

Brak załączników.

Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony. poniedziałek, 01 styczeń 2018 17:31 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. poniedziałek, 01 styczeń 2018 17:48 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. poniedziałek, 01 styczeń 2018 17:50 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. poniedziałek, 01 styczeń 2018 18:30 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. piątek, 29 czerwiec 2018 11:30 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. poniedziałek, 12 wrzesień 2022 12:22 Bogdan Dworak
Artykuł został zmieniony. poniedziałek, 12 wrzesień 2022 16:04 Bogdan Dworak